Grywalizacja to zastosowanie mechanizmów stosowanych w grach w innych dziedzinach życia. I tak wszystko to, co tworzy dobrą rozgrywkę, daje głębokie doświadczenie. Edukatorzy kulturalni głowią się nad tym, jak te elementy przenieść na świat akwizycji dziedzictwa narodowego. A czy warto? Cóż, instytucje kultury odgrywają ważną rolę w przekazywaniu jak największej liczbie współcześnie żyjących istotnych wartości. Jednak, aby proces ten przebiegał skutecznie, potrzeba przyciągnąć takiego uczestnika i sprawić, aby dostępne treści stały się dla niego istotne. A mechanizmy zaczerpnięte z gier sprawdzą się jako potężne źródło inspiracji.

 

Olga A. Hilger

 

Mechanizmy i elementy gier są wspaniałym narzędziem akwizycji języka czy też treści kultury. Ale o jakich elementach konkretnie mowa? Cóż grywalizacja to bardzo szerokie pojęcie. Mieści się tu zarówno bezpośrednie rozumienie elementów gry jak i przenośne czy nawet odległe skojarzenie. Wśród tych, które stosowane są powszechnie możemy wyróżnić:

  • odgrywanie ról
  • quizy – odpowiedzi do wyboru
  • mechanizm skojarzeń np. kalamburów
  • elementy rywalizacyjne
  • obecność zadania lub wyzwanie
  • narracja
  • elementy ryzyka
  • elementy wyboru/decyzji
  • gra z konwencją – przenoszenie jednej formy na inną np. poprzez intertekstualność

Świadome stosowanie tych elementów obwarowane jest konkretnymi warunkami:

  • kontrola lub wpływ na los rozgrywki – wybór/decyzja
  • dowolność udziału i porzucenia
  • bezcelowość – czysta chęć
  • jest przestrzeń na improwizację
  • gra ma zasady

Muzeum Van Gogha w Holandii ożywiło postać Van Gogha. Goście placówki mogą usłyszeć opowieści czytane przez aktora odgrywającego samego artystę. Odwiedzający mogą doświadczać świata oczami malarza!

A po czym poznać, że gra się udała?

  • mamy ochotę skończyć, kontynuować – rozgrywka wciąga
  • czujemy satysfakcję w czasie i po
  • uczestnik poczuł się czymś zaskoczony

Tymczasem w skandynawskich skansenach takich, jak Jamtli w Szwecji goście mogą dołączyć do świata dawnej wsi. Aktorzy zatrudnieni przez placówkę funkcjonują w sposób naturalny dla ówczesnych mieszkańców terenów wiejskich. Można więc pomóc zagonić owce, przyrządzić zupę czy zatańczyć na tradycyjnym weselu!

Przenieśmy się na chwilę do przeszłości:

 

I jeszcze tutaj:

 

 

Wystawa Samsung D’light w Korei umożliwia zrobienie testu osobowości na różnych etapach zwiedzania, a dodatkowo każdy wynik otrzymujemy w postaci pamiątki.

 

 

 

 

 

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Wszystkie tagi: Najnowsze artykuły
logo niw Sfinansowano z Narodowego
Instytutu Wolności ze środków
Programu Rozwoju Organizacji
Obywatelskich na lata 2018-2030.
logo proo
logo rodzic w mieście Projekt realizowany jest
przez fundację Rodzic w Mieście