Warning: is_dir(): open_basedir restriction in effect. File(/home/v55575331/domains/kulturaodkolyski.pl/public_html/wp-content/plugins/wpdiscuz/themes/default) is not within the allowed path(s): (/home/platne/serwer173960/public_html/kulturaodkolyski.pl/:/home/platne/serwer173960/tmp/:/home/virtuals/kulturaodkolyski.pl/:/usr/local/php56-fpm/lib/php/:/tmp:/home/tmp:/var/lib/php5) in /home/platne/serwer173960/public_html/kulturaodkolyski.pl/wp-content/plugins/wpdiscuz/forms/wpdFormAttr/Form.php on line 146

Wizyta w przybytku kultury zakończyła się. Kiedy zatrzaskujemy po sobie wrota edukacji kulturalnej i przemierzamy liczne schody doń prowadzące, możemy zapomnieć o tym, co tam zobaczyliśmy. Dorośli wrócą jeszcze myślami do wspomnień z wizyty, ale dzieci już są poza murami instytucji, wolne od wiedzy. A może instytucja ma swoje sposoby, aby tę relację podtrzymać..? Przyjrzyjmy się kilku z nich.

Olga A. Hilger

Po wyjściu z instytucji kultury następuje tak zwany etap doświadczenia po wizycie (post-visit experience). To czas, kiedy wciąż jeszcze żywe obraz i wrażenia mogą rezonować z kolejnymi poziomami zgłębiania tematu. To też często czas, w którym zapada decyzja czy jeszcze tam wrócimy.

Jednym z najprostszych sposobów utrzymania zainteresowania gościa, który już opuścił nasz przybytek, jest totem. Totem to magiczny przedmiot, który będzie o naszym miejscu przypominał młodemu uczestnikowi, pobudzając w nim co jakiś czas chęć pogłębienia nabytego doświadczenia. Jeśli uda nam się rozpalić taką chęć – doświadczenie odwiedzin pozostaje otwarte i trwa nadal poza murami instytucji, a przecież o to chodzi.

Takim totemem może być pamiątka tematyczna, pocztówka, zdjęcie, nagroda, książeczka itp. Część instytucji kultury na świecie zdecydowała się na przygotowanie tzw selfie spots czyli miejsc stworzonych z myślą o uwiecznieniu siebie samego lub członka swojej rodziny w sytuacji związanej kontekstem z tematyką instytucji czy wystawy.

Innym sposobem przedłużenia wizyty jest zadanie do wykonania, które wymaga zastosowania innego kanału czyli wykorzystanie transmedialności. I tak możemy po powrocie do domu wziąć udział w konkursie, napisać list, załadować fotografię na Media Społecznościowe. Te ostatnie przychodzą nam z pomocą, choć oczywiście można skorzystać z opcji partnerstwa czyli np. zachęcić dzieci do wysłuchania audycji w radiu dedykowanej naszemu eventowi lub będącej jej kontynuacją.

Dość prostym rozwiązaniem jest system lojalnościowy oparty na zbieranie jakiejś waluty (punktów), które gromadzą się np. w specjalnym dokumencie – paszporcie czy legitymacji gościa. Każde poszczególne zadanie lub wizyta wiążą się z otrzymaniem punktu.

Kolejną możliwością przedłużenia doświadczenia poza mury placówki jest… kontakt. Miło byłoby dostać list od postaci historycznej, bohatera czy jednego z dinozaurów. Możliwości jest wiele, a każda z nich daje szansę na budowanie wartościowej relacji z gościem, który już zakończył swoją wizytę.

 

 

Subscribe
Powiadom o

CAPTCHA


0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Wszystkie tagi: Najnowsze artykuły
logo niw Sfinansowano z Narodowego
Instytutu Wolności ze środków
Programu Rozwoju Organizacji
Obywatelskich na lata 2018-2030.
logo proo
logo rodzic w mieście Projekt realizowany jest
przez fundację Rodzic w Mieście