“Witaj odkrywco!

Tutaj rozpoczyna się Twoja przygoda! Za chwilę otworzysz pudełko, które dołączyłem do tego listu. Znajdziesz tam lupę, kapelusz odkrywcy, mapę i fragment kruszcu, który jest niezwykle ważny dla życia każdego człowieka. Każdy z tych elementów będzie niezbędny, aby ukończyć misję! A teraz nie trać czasu – przygoda zaczyna się przy wielkim obrazie przedstawiającym…”

Tak mógłby zaczynać się list do młodego odkrywcy otrzymany wraz z tajemniczym pudełkiem. To wariacja na temat tego, co możemy wręczyć dziecku na wejściu do placówki kulturalnej. Daje nam to wiele wariantów, jak choćby:

  • stworzenie bardziej lub mniej skomplikowanej indywidualnej gry terenowej
  • podróż przez placówkę na podstawie zadań
  • podarowanie dzieciom kilku gadżetów użytecznych podczas wizyty i mapy budynku według dowolnego planu zwiedzania

Projekt można przygotować pod odpowiednią grupę wiekową. W wersji dla dzieci 2-3 letnich umieszczone w pakiecie pisemne informacje przydatne są głównie dla rodziców, a wszystko, co znajdą w paczce posłuży im jako wsparcie w zwiedzaniu z małym dzieckiem. Bo to, co istotne to fakt, że rodzic też ma prawo korzystać z zasobów instytucji, a nie jedynie pilnować czy edukować dziecko. Pomoże w tym czytelna mapa z opisem krótkiego szlaku dla rodzica z dzieckiem – oznaczamy strefę dla malucha, miejsce do karmienia, toaletę i kawiarenkę. Proponujemy, co warto zobaczyć z młodszym dzieckiem. Wizyta spędzona na poszukiwaniu toalety lub osoby, którą można spytać, o to gdzie jest to niepotrzebna strata czasu.

Dla najmłodszych warto przygotować ciekawy pakiet minimalny. Można powierzyć młodszym dzieciom misję poszukiwania ukrytych elementów np. drewnianych figurek, które dziecko w każdej sali nakłada na sznurek, dużych puzzli, naklejek itp. a wszystko w sensowny sposób połączone z ekspozycją. Można też przygotować listę pytań adekwatnych do treści w każdej sali. Np. czy w sali jest jakiś król? Tak, to polski król X! Co ma na sobie król? itd. A pakiet daje wiele:

  • Owocuje grą kooperacyjną w obrębie rodziny
  • Zapewnia aktywne uczestnictwo
  • Pozostawi pozytywne wspomnienia
  • Spowoduje chęć powrotu
  • Służy celom edukacyjnym
  • Gwarantuje rozrywkę w ramach rodzinnego spędzania czasu
  • Skupia uwagę na tematyce i zagadnieniu placówki
  • Uczy pracy w odpowiadającym tempie bez elementów rywalizacji
  • Daje możliwość dyskutowania na temat treści i ekspozycji
  • Uczy podejmowania decyzji opartych na różnych przesłankach

Dodatkowo wiele aktywności dla małych dzieci dzieci opartych jest na brudzących materiałach – to zupełnie odmienny rodzaj aktywności, gdzie dzieci dostają coś cennego, czego nie można zniszczyć.

Przykładowe przedmioty z pakietu:

  • Lupa
  • Kłódka na szyfr
  • Klucze
  • Przebrania
  • Elementy do składania
  • Fragmenty zdjęć
  • Puzzle
  • Latarka
  • Pióro do pisania

Jak zacząć? Cóż, na pewno trzeba ustalić plan edukacji kulturowej i potrzeby danej placówki. Po przeanalizowaniu indywidualnej sytuacji i możliwości instytucji trzeba jeszcze pamiętać o kilku istotnych kwestiach;

  • plecak, zbiór gadżetów nie może być zbyt ciężki. Kolekcja kamieni odpada.
  • Jeśli na jedną rodzinę przypada jedna paczka, a dzieci jest kilkoro, zajmie to więcej czasu, żeby każdy skorzystał. Lepszym rozwiązaniem jest plecak dla każdego dziecka albo na przedział wiekowy, ale to oznacza większe wydatki.
  • Trzeba zadbać o to, żeby tekstu do czytania było tak mało, jak to tylko możliwe, a dla rodziców można załączyć dodatkową notatkę.

To istotne, aby w testowaniu nowych rozwiązań mieć na uwadze specyficzną grupę odbiorców. Rodzina to grupa wielopokoleniowa, charakteryzująca się różnymi doświadczeniami i zakresem dojrzałości także jako uczestnika kultury i o tym przypominamy nieustająco. Nie dlatego, że powinno się rozdzielać przewidziane dla nich przestrzenie czy aktywności, ale należy mieć na uwadze kompromis, jakiego rodzina jako taka szuka w dążeniu do wspólnoty doświadczeń.

 

Olga A. Hilger

 

 

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Wszystkie tagi: Najnowsze artykuły
logo niw Sfinansowano z Narodowego
Instytutu Wolności ze środków
Programu Rozwoju Organizacji
Obywatelskich na lata 2018-2030.
logo proo
logo rodzic w mieście Projekt realizowany jest
przez fundację Rodzic w Mieście