“Witaj odkrywco!
Tutaj rozpoczyna się Twoja przygoda! Za chwilę otworzysz pudełko, które dołączyłem do tego listu. Znajdziesz tam lupę, kapelusz odkrywcy, mapę i fragment kruszcu, który jest niezwykle ważny dla życia każdego człowieka. Każdy z tych elementów będzie niezbędny, aby ukończyć misję! A teraz nie trać czasu – przygoda zaczyna się przy wielkim obrazie przedstawiającym…”
Tak mógłby zaczynać się list do młodego odkrywcy otrzymany wraz z tajemniczym pudełkiem. To wariacja na temat tego, co możemy wręczyć dziecku na wejściu do placówki kulturalnej. Daje nam to wiele wariantów, jak choćby:
- stworzenie bardziej lub mniej skomplikowanej indywidualnej gry terenowej
- podróż przez placówkę na podstawie zadań
- podarowanie dzieciom kilku gadżetów użytecznych podczas wizyty i mapy budynku według dowolnego planu zwiedzania
Projekt można przygotować pod odpowiednią grupę wiekową. W wersji dla dzieci 2-3 letnich umieszczone w pakiecie pisemne informacje przydatne są głównie dla rodziców, a wszystko, co znajdą w paczce posłuży im jako wsparcie w zwiedzaniu z małym dzieckiem. Bo to, co istotne to fakt, że rodzic też ma prawo korzystać z zasobów instytucji, a nie jedynie pilnować czy edukować dziecko. Pomoże w tym czytelna mapa z opisem krótkiego szlaku dla rodzica z dzieckiem – oznaczamy strefę dla malucha, miejsce do karmienia, toaletę i kawiarenkę. Proponujemy, co warto zobaczyć z młodszym dzieckiem. Wizyta spędzona na poszukiwaniu toalety lub osoby, którą można spytać, o to gdzie jest to niepotrzebna strata czasu.
Dla najmłodszych warto przygotować ciekawy pakiet minimalny. Można powierzyć młodszym dzieciom misję poszukiwania ukrytych elementów np. drewnianych figurek, które dziecko w każdej sali nakłada na sznurek, dużych puzzli, naklejek itp. a wszystko w sensowny sposób połączone z ekspozycją. Można też przygotować listę pytań adekwatnych do treści w każdej sali. Np. czy w sali jest jakiś król? Tak, to polski król X! Co ma na sobie król? itd. A pakiet daje wiele:
- Owocuje grą kooperacyjną w obrębie rodziny
- Zapewnia aktywne uczestnictwo
- Pozostawi pozytywne wspomnienia
- Spowoduje chęć powrotu
- Służy celom edukacyjnym
- Gwarantuje rozrywkę w ramach rodzinnego spędzania czasu
- Skupia uwagę na tematyce i zagadnieniu placówki
- Uczy pracy w odpowiadającym tempie bez elementów rywalizacji
- Daje możliwość dyskutowania na temat treści i ekspozycji
- Uczy podejmowania decyzji opartych na różnych przesłankach
Dodatkowo wiele aktywności dla małych dzieci dzieci opartych jest na brudzących materiałach – to zupełnie odmienny rodzaj aktywności, gdzie dzieci dostają coś cennego, czego nie można zniszczyć.
Przykładowe przedmioty z pakietu:
- Lupa
- Kłódka na szyfr
- Klucze
- Przebrania
- Elementy do składania
- Fragmenty zdjęć
- Puzzle
- Latarka
- Pióro do pisania
Jak zacząć? Cóż, na pewno trzeba ustalić plan edukacji kulturowej i potrzeby danej placówki. Po przeanalizowaniu indywidualnej sytuacji i możliwości instytucji trzeba jeszcze pamiętać o kilku istotnych kwestiach;
- plecak, zbiór gadżetów nie może być zbyt ciężki. Kolekcja kamieni odpada.
- Jeśli na jedną rodzinę przypada jedna paczka, a dzieci jest kilkoro, zajmie to więcej czasu, żeby każdy skorzystał. Lepszym rozwiązaniem jest plecak dla każdego dziecka albo na przedział wiekowy, ale to oznacza większe wydatki.
- Trzeba zadbać o to, żeby tekstu do czytania było tak mało, jak to tylko możliwe, a dla rodziców można załączyć dodatkową notatkę.
To istotne, aby w testowaniu nowych rozwiązań mieć na uwadze specyficzną grupę odbiorców. Rodzina to grupa wielopokoleniowa, charakteryzująca się różnymi doświadczeniami i zakresem dojrzałości także jako uczestnika kultury i o tym przypominamy nieustająco. Nie dlatego, że powinno się rozdzielać przewidziane dla nich przestrzenie czy aktywności, ale należy mieć na uwadze kompromis, jakiego rodzina jako taka szuka w dążeniu do wspólnoty doświadczeń.
Olga A. Hilger